Ocel je nejvíce recyklovaný materiál na světě

18. 9. 2019 | Recyklujeme

Ocel je nejvíce recyklovaný materiál na světě

Světovým rekordmanem v recyklaci je jednoznačně ocel. Kam se na ni hrabe sklo, papír nebo plasty. Každý rok se v EU do hutí vrátí přes 90 milionů tun staré oceli, z níž vzniknou nové plechy, tyče, trubky nebo dráty. Zpět do života se vrací přes 90 procent nepotřebné oceli ze staveb, aut, strojů, domácích spotřebičů nebo třeba obalů. Zhruba polovina z nově vyrobené evropské oceli pochází právě ze šrotu.

Pro srovnání, obalového skla se v Evropě recykluje 74 procent. V roce 2017 ho sklárny zpracovaly necelých 12 milionů tun. Podobnou míru recyklace má také papír, kterého se v evropských papírnách přetvoří v nové výrobky přes 48 milionů tun. Papír ale lze recyklovat jen asi pětkrát. Plasty jsou až na chvostu materiálového využití. Podle dat Evropské komise se jich recykluje jen 30 procent. Za rok je to zhruba 8 milionů tun.

Ocel má oproti sklu, papíru a plastům jednu obrovskou výhodu. Opětovným využitím se nezhoršuje její kvalita. Starý šrot se může přetvořit v novou, vysoce kvalitní ocel. A tak zatímco z oblečení, které se vyrábí z recyklovaných PET lahví, se při praní uvolňují do životního prostředí mikročástice, jejichž dopad na lidské zdraví stále není pořádně zmapovaný, ocel zůstává stabilní. Papír i sklo mají jen omezený počet cyklů, kterými mohou při svém znovuzrození projít. Ocel je věčná, cirkulární.

Ocelový šrot, který se jako druhotná surovina vrací do oceláren, se dá rozdělit do tří skupin. Domácí šrot vzniká přímo v ocelárnách ve výrobním procesu a do ocelářské vsázky se znovu dostává v řádu týdnů. Druhou kategorií je rychlý šrot, což jsou například zbytky z obrábění ocelových polotovarů, které se do oceláren vrací během jednotek měsíců. Třetí skupina je ocel z produktů, kterým skončila jejich životnost, třeba vaší pračky.

Jak rychle se ocel z použitých výrobků recykluje, závisí na jejím původním použití. Polovina oceli ve světě dnes končí v budovách a infrastruktuře, kde spolehlivě slouží desítky let. Nejstarší stále stojící výšková budova s ocelovým skeletem, Manhattan Building v Chicagu, brzy oslaví 130. narozeniny! Roky až několik desetiletí trvá návrat do oceláren více než třetině oceli, z níž se vyrábí automobily, lodě, vlaky, domácí spotřebiče či stroje. Desetina oceli se používá na obaly a jiné rychloobrátkové produkty, které se do oceláren vrátí nejrychleji.

Ocelových plechovek a obalů se dnes recykluje zhruba tři čtvrtiny, a i když jde o nejvíce recyklované potravinové obaly na světě, pracujeme na tom, abychom míru recyklace ještě zvýšili. Ocel z domácích spotřebičů, automobilů a staveb se recykluje z více než 90 procent a toto číslo stále roste.

 

Nejčerstvější aktuality:

Ceny oceli rostou ruku v ruce s cenami vstupních surovin a ostatních komodit

Ceny oceli rostou ruku v ruce s cenami vstupních surovin a ostatních komodit

Ceny oceli stoupají po celém světě a v Evropě jsou dnes dvakrát vyšší než před rokem. Hlavní příčinou je celosvětový růst cen vstupních surovin a komodit obecně. Ceny železné rudy a šrotu stoupají od poloviny loňského roku v reakci na hospodářské oživení a masivní podporu globální ekonomiky ze strany vlád. >>

Cena povolenky ohrožuje konkurenceschopnost českého průmyslu

Cena povolenky ohrožuje konkurenceschopnost českého průmyslu

Raketový růst ceny povolenky z 10 na 40 eur za tunu CO2 v posledních dvou letech představuje pro ocelářství velký problém, protože bezplatná alokace již dnes nepokrývá skutečné emise hutí, a firmy tudíž musí povolenky nakupovat. Situace se bude postupně zhoršovat s tím, že kritická bude druhá polovina 4. fáze EU ETS po roce 2025. Zásadnější propad ceny povolenky nečekáme, protože tomu nenasvědčují tržní fundamenty ani politická očekávání. Naopak, nadcházející revize EU ETS nejspíše přinese zpřísnění celého systému tak, aby lépe odrážel nové, silnější klimatické ambice EU. >>

Bez rovných podmínek na globálním trhu nemůže EU dekarbonizovat

Bez rovných podmínek na globálním trhu nemůže EU dekarbonizovat

Rozhovor s Danielem Urbanem, předsedou představenstva Ocelářské unie na téma dekarbonizace. >>