Ze staré haly nové auto? Proč ne!

18. 9. 2019 | Recyklujeme

Ze staré haly nové auto? Proč ne!

Před padesáti lety to byla krásná nová ocelová hala. Dnes je z ní rezavý šrot, ale nezoufejte! Díky recyklaci znovu ožije, třeba v podobě vysokopevnostního drátu nebo karosérie moderního auta. Možná se z ní vyválcují kolejnice, po kterých se budou prohánět rychlovlaky, které strčí do kapsy vozy formule 1.

Zatímco jiné, běžně používané materiály recyklací část svých původních vlastností ztrácí, ocel si je zachovává, znovu a znovu. Díky tomu můžeme ze starého šrotu vyrobit i výrazně kvalitnější ocel, než byla ta původní. Čím jednodušší bylo chemické složení původní oceli, například u konstrukční oceli nebo starých hal, tím snadnější je i její recyklace. Naopak moderní oceli obsahují řadu legovacích prvků, které vylepšují její vlastnosti jako je tvárnost či tvrdost. Pak je i jejich recyklace náročnější.

Často lze získat šrot s velmi přesným složením, který se dá recyklovat zase do podobné oceli. Platí to třeba pro betonářskou ocel, která slouží jako výztuž ve stavebnictví. Ale třeba taková ocel ze starých aut, to je je velmi různorodý koktejl. V jednom autě je zhruba 900 kilogramů mnoha druhů oceli. Jenže karosářská ocel má jiné složení než šrouby či klikové hřídele. Na vrakovišti auto projde drtičem, který z něj udělá směs, jejíž chemické složení lze odhadnout jen přibližně. I takový šrot je ale možné beze zbytku využít, jen se s ním musí nakládat jinak. Kvůli legovacím příměsím je třeba jí v tavbě „naředit“ šrotem s jednodušším složením a čistou panenskou ocelí. Výsledná směs se chemicky analyzuje a podle jejího složení se přidají legovací prvky, aby výsledkem byla ocel přesně s takovými vlastnostmi, které požaduje zákazník.

České ocelárny do tavby přidávají zhruba 30 procent šrotu. Platí proto, že ve všech výrobcích, které z nich odejdou, ať už jsou to plechy, tyče, dráty nebo trubky je část staré vysloužilé oceli.

Nejčerstvější aktuality:

Odboráři podepsali společnou výzvu vládám a IndustriAll

Odboráři podepsali společnou výzvu vládám a IndustriAll

Zástupci odborů ocelářského průmyslu z ČR, Polska a Slovenska vydali společnou výzvu svým vládám a @IndustriAll, aby upozornili na kritickou situaci v odvětví a zároveň vyzvali k většímu tlaku na evropské instituce s cílem řešit energetickou krizi a udržet průmysl v Evropě. >>

Soutěž o nejlepší ocelovou bakalářku zná svého vítěze

Soutěž o nejlepší ocelovou bakalářku zná svého vítěze

V květnu vyhlásila Ocelářská unie soutěž o nejlepší bakalářskou práci pro studenty Fakulty stavební ČVUT. Vítězem ale poměrně jednoznačně nakonec stal Vojtěch Dynybyl za práci s názvem „Dynamická analýza mostní konstrukce na vysoké rychlosti“. Daniel Urban, předseda představenstva OU slavnostně předal tento týden na semináři doktorandů panu Dynybylovi finanční odměnu ve výši 25 000 Kč. >>

Bez okamžitého zásahu vlády hrozí krach mnoha firem a masivní propouštění

Bez okamžitého zásahu vlády hrozí krach mnoha firem a masivní propouštění

Praha, 5. září 2022 – Zástupci energeticky náročných průmyslových odvětví zaslali předsedovi vlády ČR otevřený dopis, v němž jej žádají o urychlený zásah proti extrémním cenám energií a maximální podporu českého průmyslu v Evropské unii. Doporučují vládě šest konkrétních opatření, která by pomohla řešit příčiny nebo tlumit následky současných cen, které nemají nic společného s českou realitou. >>